16. ”крањна в умовах
дестал≥н≥зац≥њ (1956Ч1964)
16.1. —усп≥льно-пол≥тичне житт¤
та пол≥тична боротьба в ”–—–
5 березн¤ 1953 р. помер —тал≥н. ÷¤ дата стала
своЇр≥дною точкою в≥дл≥ку розгортанн¤ у –ад¤нському —оюз≥ суперечливих ≥
неоднозначних спроб трансформац≥њ тотал≥тарних структур.
—уть кардинальних зм≥н, що почалис¤ п≥сл¤ смерт≥ диктатора, пол¤гаЇ в
л≥берал≥зац≥њ всього сусп≥льного житт¤. –озвиток та поглибленн¤ цього процесу
були основою дестал≥н≥зац≥њ, ¤ка стала особливо активною ≥ радикальною п≥сл¤ XX з'њзду ѕ–— (лютий 1956 p.). ѕроте процеси оновленн¤ почалис¤
ще навесн≥ 1953 р. —аме в 1953Ч 1955 pp. було зроблено спробу
перейти в≥д тотал≥тарноњ до авторитарноњ форми правл≥нн¤. « ≥н≥ц≥ативи ћаленкова
було поставлено питанн¤ про необх≥дн≥сть Ђприпиненн¤ пол≥тики культу особиї.
ќц≥нюючи перш≥ й подальш≥ дестал≥н≥зац≥йн≥ кроки рад¤нського
кер≥вництва, пол≥толог ћ. ƒжилас влучно зазначав:
Ђ“ворець замкнутоњ соц≥альноњ системи, —тал≥н, був одночасно њњ зброЇю ≥, коли
зм≥нилис¤ обставини... став њњ жертвою... …ого Ђпомилкиї пом≥тн≥ш≥, н≥ж у
≥нших, ≥ тому —тал≥н Ч найдешевша ц≥на, ¤кою вожд≥ ц≥Їњ системи хочуть викупити
себе ≥ саму систему з њњ значно суттЇв≥шим та б≥льшим зломї.
¬акуум влади, що утворивс¤ п≥сл¤ смерт≥ диктатора, було заповнено так
званим колективним кер≥вництвом Ч компром≥сним союзом на
основ≥ нетривкого балансу сил. —проба Ѕер≥њ порушити цей баланс на свою користь
призвела до його пад≥нн¤.
16.2 †”крањна в умовах
дестал≥н≥зац≥њ (1956Ч1964)
”же початковий пер≥од дестал≥н≥зац≥њ призв≥в до серйозних зм≥н в ”крањн≥.
’арактерними рисами цього пер≥оду стали припиненн¤ кампан≥њ проти нац≥онал≥зму,
певне упов≥льненн¤ процесу русиф≥кац≥њ, зростаюча роль украњнського чинника в
р≥зних сферах сусп≥льного житт¤. —аме за помилки в проведенн≥ нац≥ональноњ
пол≥тики у робот≥ з кадрами в червн≥ 1953
р. було
зв≥льнено Ћ. ћельникова з посади першого секретар¤ ÷ ѕ”. Ќа його м≥сце обрано украњнц¤ ќ. ириченка, п≥сл¤ чого
п≥шла широка хвил¤ висуненн¤ на кер≥вн≥ посади представник≥в м≥сцевоњ влади.
“ому на 1 червн¤ 1954 р. у ÷ ѕ” украњнц≥в було 72%, у ¬ерховн≥й –ад≥ ”–—– Ч
75%, а серед
в≥дпов≥дальних за велик≥ п≥дприЇмства Ч 51%. ” 1958 р. украњнц≥ становили 60% член≥в ѕ”.
” 1954 р. помпезно в≥дзначалос¤
300-р≥чч¤ возз'Їднанн¤ ”крањни з –ос≥Їю. рањною прокотилас¤ широка ≥ гучна
пропагандистська кампан≥¤. ÷ентральною под≥Їю юв≥лейних торжеств стала,
безперечно, передача риму ”–—–. 19 лютого 1954 р. ѕрезид≥¤ ¬ерховноњ –ади
—–—–, мотивуючи своЇ р≥шенн¤ сп≥льн≥стю економ≥ки, територ≥альною близьк≥стю та
т≥сними господарськими та культурними зв'¤зками м≥ж римом ≥ ”крањною, прийн¤ла
указ Ђѕро передачу римськоњ област≥ ≥з складу ––‘—– до складу ”–—–ї. ’оча
мотивац≥¤ цього р≥шенн¤, незважаючи на його пропагандистський присмак, не
викликаЇ сумн≥в≥в, серйозною проблемою в процес≥ входженн¤ риму до складу ”–—–
був ≥ лишаЇтьс¤ етн≥чний склад населенн¤ цього рег≥ону (1959 р. украњнц≥
становили 22,3%, а рос≥¤ни Ч 71,4% мешканц≥в римськоњ област≥).
ѕозитивним зм≥нам у сусп≥льно-пол≥тичному житт≥ спри¤ла часткова
реаб≥л≥тац≥¤ жертв стал≥нських репрес≥й. ƒо 1957
р. було
повернуто б≥льше 65 тис. депортованих член≥в с≥мей,
пов'¤заних з д≥¤льн≥стю украњнських
нац≥онал≥ст≥в.
ѕодоланн¤ насл≥дк≥в культу особи передувало розв≥нчанню самого —тал≥на,
викриттю створеного ним режиму пол≥тичного терору. Ќа жаль, розпочата критика культу
особи набула абстрактного, одноб≥чного, пасивного характеру.
ћогутн≥м ≥мпульсом дл¤ поглибленн¤ ≥ розширенн¤ процесу л≥берал≥зац≥њ став XX з'њзд ѕ–—. Ќа його
закритому зас≥данн≥ з допов≥ддю, у ¤к≥й викривавс¤ культ особи —тал≥на,
виступив ’рущов. ќсновн≥ положенн¤ допов≥д≥ в дещо пом'¤кшеному вигл¤д≥ стали
основою постанови ÷ ѕ–— в≥д «ќ червн¤ 1956 р. ѕроте гостра критика, ¤ку м≥стили ц≥ документи, не
зач≥пала сут≥ командно-адм≥н≥стративноњ системи, не викривала њњ соц≥альноњ
природи, звод¤чи ус≥ вади системи до культу особи. “а, незважаючи на недол≥ки,
це був важливий ≥ см≥ливий крок на шл¤ху дестал≥н≥зац≥њ, ¤кий стимулював процес
. л≥берал≥зац≥њ сусп≥льного житт¤, св≥дчив про реальну перспективу його
демократизац≥њ.
ѕ≥сл¤ смерт≥ —тал≥на розпочалос¤ розширенн¤ прав союзних республ≥к у р≥зних
сферах сусп≥льного житт¤. “≥льки в 1953Ч1956 pp. в ”крањн≥ ≥з союзного в
республ≥канське п≥дпор¤дкуванн¤ перейшло дек≥лька тис¤ч п≥дприЇмств та
орган≥зац≥й. Ѕюджет республ≥ки зр≥с з 18 млрд.
крб. до 43,7 млрд. крб. ” 1957 р. розширено юридичну компетенц≥ю
республ≥к Ч вони отримали право
вир≥шувати питанн¤ обласного, крайового адм≥н≥стративно-територ≥ального под≥лу,
приймати громад¤нський, карний та процесуальний кодекси тощо. «годом було
розширено ф≥нансово-бюджетн≥ права республ≥к, а також права щодо поточного ≥
перспективного плануванн¤, матер≥ально-техн≥чного забезпеченн¤, буд≥вництва,
використанн¤ кап≥таловкладень тощо.
” цей час ≥нтенсивн≥шою стала д≥¤льн≥сть ”крањни на м≥жнародн≥й арен≥. якщо
1953 р. ”–—– була членом 14 м≥жнародних орган≥зац≥й, то наприк≥нц≥ 1955 р. Ч вже 29. «начно актив≥зуютьс¤ зв'¤зки ”крањни ≥з закордоном. “ак,
т≥льки з крањн, ¤к≥ розвиваютьс¤, у республ≥ц≥ побувало 1954 р. Ч 69, 1956 р. Ч
145, 1958 р. Ч 305 оф≥ц≥йних делегац≥й, у склад≥ ¤ких були державн≥, пол≥тичн≥
та громадськ≥ д≥¤ч≥. ѕожвавлюЇтьс¤ м≥жнародний туризм: 1953р. ”–—– в≥дв≥дало
805 турист≥в, 1955 р. Ч 1390, 1958 р. Ч 23 054. ќтже, певн≥ зрушенн¤ в≥дбулис¤,
хоча, ¤к ≥ ран≥ше, украњнська дипломат≥¤ йшла у фарватер≥ дипломат≥њ —–—–, а
м≥жнародна д≥¤льн≥сть ”–—– збер≥гала успадкован≥ в≥д попереднього пер≥оду риси
обмеженост≥ та меншовартост≥.
” —–—– ≥, зокрема, в ”крањн≥ розпочавс¤ процес перебудови державного
апарату, удосконаленн¤ його структури. ” м≥н≥стерствах, в≥домствах та органах
управл≥нн¤ на м≥сц¤х 1955Ч1956 pp. було л≥кв≥довано 4867 структурних п≥дрозд≥л≥в,
орган≥зац≥й та установ, скорочено понад 92,5 тис. посад
адм≥н≥стративно-управл≥нського апарату, що дещо послабило тиск командно-адм≥н≥стративноњ
системи на р≥зн≥ сфери сусп≥льного житт¤.
Ќамагаючись залучити до процесу оновленн¤ широк≥ народн≥ маси, хрущовське
кер≥вництво, скорочуючи управл≥нськ≥ структури, водночас розширювало склад ≥
права м≥сцевих орган≥в влади. “ак, в ”крањн≥ к≥льк≥сть депутат≥в м≥сцевих рад
зросла з 322,6 тис. 1950 р. до 381, 5 тис. 1959 р. «г≥дно з постановою ÷ ѕ–— (с≥чень 1957 р.) було
суттЇво розширено компетенц≥ю м≥сцевих рад щодо плануванн¤, буд≥вництва,
бюджетно-ф≥нансових справ та ≥н.
Ѕ≥льш≥сть ≥сторик≥в дотримуЇтьс¤ думки, що перетворенн¤ хрущовського
пер≥оду не зачепили основ ≥снуючоњ при —тал≥н≥ системи. ќднак це твердженн¤
потребуЇ уточненн¤. Ѕезперечно, командно-адм≥н≥стративна система залишилас¤,
але њњ головний принцип Ч централ≥зм Ч зазнав значноњ трансформац≥њ, адже суттю
зм≥н, пов'¤заних ≥з процесом л≥берал≥зац≥њ у сфер≥ державного буд≥вництва, була
хоча й обмежена та непосл≥довна, але децентрал≥зац≥¤. “ому в≥дновлений згодом
централ≥зм, втрачаючи свою жорстк≥сть, перетворивс¤ на багатоповерховий
бюрократичний централ≥зм.
ѕроцес л≥берал≥зац≥њ неоднозначно сприймавс¤ оточенн¤м
’рущова, саме тому на червневому ѕленум≥ ÷
ѕ–— (1957) групою ос≥б на чол≥ з ћаленковим, агановичем ≥ ћолотовим було вчинено спробу усунути першого
секретар¤ з його поста. ’рущову вдалос¤ в≥дбити атаку стал≥н≥ст≥в ≥ ще б≥льше
укр≥пити своњ позиц≥њ. ѕ≥сл¤ цих под≥й центр влади остаточно перем≥стивс¤ в
парт≥йн≥ структури, а влада ще б≥льше сконцентрувалас¤ в руках ’рущова, ¤кий 1958 р. стаЇ √оловою –ади ћ≥н≥стр≥в —–—–.
” 1961 р. на XXII з'њзд≥ ѕ–— було прийн¤то третю програму парт≥њ Ч програму побудови комун≥зму. омун≥стичний романтизм ≥
пов'¤зана з ним соц≥альна м≥фолог≥¤ на початку 60-х рок≥в дом≥нували в
сусп≥льн≥й св≥домост≥. “ому в≥дпов≥ддю на нову програму парт≥њ були розгортанн¤
соц≥ал≥стичного змаганн¤ (так, у рус≥ за комун≥стичне ставленн¤ до прац≥ в
”крањн≥ 1963 р. брало участь 48,3% труд≥вник≥в); численн≥ трудов≥ почини, що йшли знизу, але
згодом були вихолощен≥ бюрократ≥Їю.
¬одночас були й ≥нш≥ ви¤ви сусп≥льноњ активност≥, що виходили за меж≥
≥деолог≥чних засад системи. “ак, у жовтн≥ 1959 р. спалахнуло ≥ було придушене п≥вторатис¤чне повстанн¤ роб≥тник≥в Ђ азахськоњ ћагн≥ткиї; у червн≥ 1962 р. розстр≥л¤на семитис¤чна
демонстрац≥¤ в Ќовочеркаську; 1963 р. в≥дбулис¤ роб≥тнич≥ страйки та
заворушенн¤ в ривому –оз≥ та ќдес≥. «'¤вилис¤ перш≥ паростки ≥накомисленн¤ ≥
серед ≥нтел≥генц≥њ.
¬ ”крањн≥ дисидентський рух було започатковано ще в середин≥ 50-х рок≥в. ”
республ≥ц≥, особливо в зах≥дному рег≥он≥, виникають своЇр≥дн≥ Ђперех≥дн≥
групиї, орган≥зован≥ за принципом старого п≥дп≥лл¤, ¤к≥ поширювали л≥тературу
час≥в ќ”ЌЧ”ѕј. ¬одночас вони намагалис¤ вести боротьбу з урахуванн¤м
п≥сл¤стал≥нських реал≥й та нових тенденц≥й у сусп≥льному житт≥. √енетично
пов'¤зан≥ з ќ”ЌЧ”ѕј, ц≥ групи здеб≥льшого
ор≥Їнтувалис¤ на збройний шл¤х боротьби за незалежн≥сть ”крањни.
” 1958 р. в м. ≤вано-‘ранк≥вську ƒЅ викрив групу украњнськоњ молод≥
(роб≥тник≥в ≥ студент≥в), ¤ка створила орган≥зац≥ю п≥д назвою Ђќб'Їднана парт≥¤
визволенн¤ ”крањниї. ” 1961 р. було засуджено орган≥зац≥ю Ђ”крањнський
нац≥ональний ком≥тетї, ¤ка складалас¤ з роб≥тник≥в льв≥вських п≥дприЇмств ≥
займалас¤ поширенн¤м нелегальноњ л≥тератури. «а де¤кими даними, у цей час
≥снували терноп≥льська, ходор≥вська, коломийська, стрийська та ≥нш≥ групи.
ќдну з перших спроб переходу до орган≥зованих мирних форм опозиц≥йноњ
д≥¤льност≥ зд≥йснила група Ћевка Ћук'¤ненка, ¤ка утворила 1959 р. ”крањнську роб≥тничо-сел¤нську
сп≥лку (”–——). Ђ«авданн¤ пол¤гаЇ в п≥дготовц≥ народу до нового масового руху за
нац≥ональну свободу, Ч писав л≥дер ”–——. Ч ƒл¤ такоњ прац≥ потр≥бн≥ не скоростр≥л з багнетом, а
натхненне слово з в≥рою в перемогу добра
над злом, свободи над рабством, залежних колон≥альних народ≥в над ≥мпер≥Їюї.
ѕроте вже 1961 р. цю малочисельну орган≥зац≥ю
було викрито ≥ за р≥шенн¤м Ћьв≥вського обласного суду њњ член≥в засуджено до
тривалих терм≥н≥в ув'¤зненн¤ Ч в≥д 10 до 15 рок≥в.
Ѕоротьба за незалежн≥сть ”крањни стала основною метою к≥лькох опозиц≥йних
об'Їднань, що виникли на початку 60-х рок≥в, Ч ”крањнського нац≥онального
фронту (”Ќ‘), —оюзу украњнськоњ молод≥ √аличини (—”ћ√) та њм. ” цей пер≥од в
дисидентському рус≥ активну участь ѕеруть ё. Ѕадзьо,
≤. √ель, ћ. ≥ Ѕ. √орин≥, ¬. ћороз, ¬. „орнов≥л та ≥н.
–еакц≥Їю влади на опозиц≥йну д≥¤льн≥сть перших украњнських дисидент≥в став
розгл¤д багатьох пол≥тичних справ у судах иЇва, “ернопол¤, –≥вного, —ум,
„ерн≥вц≥в, Ћуганська, «апор≥жж¤, ƒонецька та ≥нших м≥ст ”крањни. ѕроте на
початку 60-х рок≥в репрес≥њ ще не набули масового характеру.
ќтже, суть кардинальних зм≥н, що розпочалис¤ п≥сл¤ смерт≥ †—тал≥на, пол¤гаЇ в л≥берал≥зац≥њ всього
сусп≥льного житт¤. ÷¤ л≥берал≥зац≥¤ ви¤вилас¤ в припиненн≥ кампан≥њ проти
нац≥онал≥зму; певному упов≥льненн≥ процесу русиф≥кац≥њ; частков≥й реаб≥л≥тац≥њ
жертв стал≥нських репрес≥й; зростанн≥ украњнського чинника в державному та
громадському житт≥; розширенн≥ прав республ≥ки в економ≥чн≥й, ф≥нансов≥й та
юридичн≥й сферах; актив≥зац≥њ д≥й украњнськоњ дипломат≥њ та б≥льш≥й в≥дкритост≥
”–—– дл¤ р≥зноб≥чних контакт≥в з ≥ноземними державами.
” 1953Ч1964 pp. в сусп≥льному житт≥ за ≥нерц≥Їю панували комун≥стичний
романтизм та соц≥альна м≥фолог≥¤. ¬одночас л≥берал≥зац≥¤ створила ірунт дл¤
поширенн¤ ≥нших погл¤д≥в та ви¤в≥в активност≥ Ч стих≥йних народних виступ≥в та
д≥¤льност≥ ≥накомисл¤чоњ ≥нтел≥генц≥њ. ÷им опозиц≥йним систем≥ процесам та
¤вищам були притаманн≥ локальн≥сть поширенн¤, нечисленн≥сть учасник≥в,
орган≥зац≥йна слабк≥сть. ќднак вони були симптомами нестаб≥льност≥ системи, ¤ка
перебувала у перех≥дн≥й фаз≥ свого розвитку. Ќа початку 60-х рок≥в
нестаб≥льн≥сть у сусп≥льств≥ ставала дедал≥ в≥дчутн≥шою, що дало змогу
супротивникам ’рущова перейти в наступ ≥ в жовтн≥ 1964 р. усунути його в≥д влади.
16.2.
—оц≥ально-економ≥чний
розвиток ”крањни
” середин≥ 50-х рок≥в ”–—– в≥д≥гравала одну з головних ролей у Їдиному
господарчому механ≥зм≥ крањни. ¬она перетворилас¤ на потужну металург≥йну ≥
паливну базу —–—–, стала одним з найрозвинут≥ших район≥в машинобудуванн¤. ” 1957 р. за к≥льк≥стю виробництва чавуну на душу населенн¤
”крањна випередила вс≥ кап≥тал≥стичн≥ держави св≥ту. «а видобутком вуг≥лл¤ вона
вийшла на друге м≥сце у св≥т≥, а за виробництвом стал≥ Ч на третЇ. ќднак паралельно зростанню ≥ндустр≥альноњ
могутност≥ в ”крањн≥ поглиблювалис¤ ≥ дедал≥ б≥льше ви¤вл¤лис¤ негативн≥
тенденц≥њ, ¤к≥ набували рис хрон≥чност≥. ѕо-перше, це
пом≥тне в≥дставанн¤ в≥д пров≥дних кап≥тал≥стичних крањн у ¤к≥сних показниках Ч затратах матер≥альних ≥ трудових ресурс≥в тощо. ѕо-друге,
диспропорц≥йне, безсистемне моделюванн¤ економ≥ки ”крањни, перенасиченн¤ њњ
промисловими п≥дприЇмствами. ѕо-третЇ, зниженн¤ темп≥в зростанн¤ продуктивност≥
прац≥ в промисловост≥ тощо. «а таких умов саме житт¤ висувало першочергове
завданн¤ прискоренн¤ науково-техн≥чного прогресу, зд≥йсненн¤ значних структурних
зрушень у технолог≥њ, орган≥зац≥њ та управл≥нн≥ виробництвом. ѕроте, кр≥м
цього, необх≥дно було вир≥шити ще два завданн¤: нагоду-мати, од¤гти людей,
п≥дн¤ти њхн≥й культурний р≥вень; зм≥цнити оборону крањни шл¤хом виробництва
нов≥тн≥х нид≥в озброЇнь.
ќск≥льки достатн≥х ф≥нансових та матер≥альних ресурс≥в дл¤ одночасного
вир≥шенн¤ цих завдань не було, командно-адм≥н≥стративна система вир≥шувала цю
проблему в традиц≥йному дл¤ себе стил≥: визначила головне серед вказаних
завдань та в≥дпов≥дну систему пр≥оритет≥в. √оловним завданн¤м на початку 50-х
рок≥в стало вир≥шенн¤ продовольчоњ проблеми, ¤ка вимагала радикальних реформ
усього процесу с≥льськогосподарського виробництва. ѕочаток реформуванн¤ було
покладено на вересневому (1953) ѕленум≥ ÷ ѕ–—, ¤кий нам≥тив заходи, спр¤мован≥ на п≥днесенн¤ с≥льського
господарства. Ќа пр≥оритетн≥сть вир≥шенн¤ цього завданн¤ вказуЇ той факт, що за
12 рок≥в (1953Ч1964)
в≥дбулос¤ 11 пленум≥в ÷ ѕ–— та 14 пленум≥в ÷ ѕ” з питань розвитку
с≥льського господарства. —л≥д зазначити, що дом≥нуванн¤ пр≥оритетност≥ над
пропорц≥йн≥стю та рац≥ональн≥стю в розпитков≥ народного господарства, ¤к
правило, призводило до серйозних деформац≥й та диспропорц≥й. ѕроте це в
перспектив≥. ” середин≥ ж 50-х рок≥в с≥льське господарство саме завд¤ки
пр≥оритетност≥ його розвитку вперше за довг≥ роки стало рентабельним. ÷е був
пер≥од найб≥льшого п≥днесенн¤ в ≥стор≥њ колгоспно-радгоспного виробництва в
—–—–. ¬алова продукц≥¤ с≥льського господарства за 1954Ч1958 pp. пор≥вн¤но з попередньою
п'¤тир≥чкою зросла на 35,3%. ¬агому роль у цьому
в≥д≥грали насамперед п≥двищенн¤ продуктивност≥ прац≥ та врожайност≥. ¬аловий
зб≥р зерна в ”крањн≥ зр≥с за 1954Ч1958 pp. майже на 20%, цукрових бур¤к≥в Ч
удв≥ч≥, виробництва м'¤са Ч б≥льш ¤к у два рази, молока Ч втрич≥.
–≥зке п≥днесенн¤ с≥льськогосподарського виробництва було зумовлене сукупною
д≥Їю низки чинник≥в:
1) посиленн¤ матер≥альноњ
зац≥кавленост≥ колгоспник≥в у сусп≥льному виробництв≥. ѕрот¤гом 1952Ч1958 pp. закуп≥вельн≥ ц≥ни на
зерно зросли майже в 7 раз≥в,
на картоплю Ч у 8, на
продукти тваринництва Ч у 5,5 раза;
2) створенн¤ умов дл¤
розвитку особистого господарства колгоспник≥в (зниженн¤ податк≥в, тверд≥ суми
оподаткуванн¤ в≥дпов≥дно до розм≥р≥в присадибних
д≥л¤нок та ≥н.);
3) зд≥йсненн¤ переходу (хоча
≥ непосл≥довного) в≥д жорсткого плануванн¤ до
поЇднанн¤ централ≥зованого плануванн¤ з господарською самост≥йн≥стю колгосп≥в
та радгосп≥в;
4) зм≥цненн¤
матер≥ально-техн≥чноњ бази с≥льського господарства.
якщо 1951 р. дл¤ забезпеченн¤ ћ“— ”–—– тракторами та ≥ншими машинами держава витратила 686 млн. крб., то 1957 р. Ч 1678 млн. крб., тобто у 2,4 раза б≥льше. Ѕуло значно зб≥льшено асигнуванн¤ на потреби
колгосп≥в ≥ радгосп≥в Ч прот¤гом 1951Ч1960 pp. кап≥таловкладенн¤ держави
у с≥льське господарство республ≥ки зросло в 6
раз≥в
пор≥вн¤но з роками четвертоњ п'¤тир≥чки;
5) п≥двищенн¤ осв≥тнього
р≥вн¤ кер≥вник≥в с≥льськогосподарського виробництва. якщо 1953 р. серед кер≥вник≥в колгосп≥в ”крањни вищу осв≥ту мали
лише 3%, середню спец≥альну Ч 19%, то 1960 р. 65,5% кер≥вник≥в колгосп≥в мали вищу та середню спец≥альну осв≥ту.
ѕозитивну роль в≥д≥грали також ≥ застосуванн¤ нових технолог≥й, ≥
заохоченн¤ використанн¤ заруб≥жного досв≥ду, ≥ отриманн¤ колгоспниками
паспорт≥в та ≥н.
” 1958 р. ”крањною прокотивс¤ золотий
дощ державних нагород: республ≥ку та њњ 15
областей
було нагороджено орденом Ћен≥на, багатьом колгоспникам присвоЇно званн¤ √еро¤
—оц≥ал≥стичноњ ѕрац≥. ÷е був р≥к тр≥умфу та ейфор≥њ. Ѕезумовно, пор≥вн¤но з попередн≥м
пер≥одом усп≥хи в розвитку с≥льського господарства були. ѕроте вони були б ще
вагом≥шими та тривал≥шими, ¤кби оф≥ц≥йна пол≥тика була посл≥довн≥шою.
¬≥зьмемо дл¤ прикладу лише один аспект Ч еволюц≥ю державноњ
пол≥тики щодо особистих п≥дсобних господарств. ѕ≥сл¤ смерт≥ —тал≥на Ч певне послабленн¤ податкового пресу, в≥дм≥на обов'¤зкових
поставок держав≥ тощо. “а вже 1955 р. у два рази зменшено розм≥ри
присадибного господарства; 1956 р. встановлено грошовий
податок з громад¤н, ¤к≥ тримали худобу в м≥стах, а вл≥тку 1959 р. прийн¤то ”каз ѕрезид≥њ ¬ерховноњ –ади
”–—– про заборону утриманн¤ худоби в м≥стах та роб≥тничих селищах. ўе 1956 р. ’рущов пропонував, щоб сел¤ни продавали своњх кор≥в
колгоспам, а молоко одержували на трудодн≥, вважаючи, що особист≥ п≥дсобн≥
господарства втрачатимуть своЇ значенн¤ ≥ незабаром зникнуть зовс≥м. “ому за 1954Ч1964 pp. погол≥в'¤ великоњ рогатоњ
худоби в п≥дсобних господарствах колгоспник≥в в ”крањн≥ скоротилос¤ на 14%, погол≥в'¤ свиней Ч на 20%, а овець ≥ к≥з Ч на 53%.
ќб'Їктивна необх≥дн≥сть кардинальних зм≥н в економ≥ц≥ та невпинне зростанн¤
в процес≥ реформ суб'Їктивного фактора (насамперед впливу самого ’рущова) зумовили
по¤ву волюнтаристських, нереал≥стичних надпрограм. ” галуз≥ аграрноњ пол≥тики
визначилис¤ щонайменше три так≥ програми, свою данину кожн≥й з них в≥ддала й
”крањна.
ѕершою надпрограмою, ¤ку було започатковано на
лютнево-березневому (1954) ѕленум≥ ÷ ѕ–—, стало освоЇнн¤ ц≥линних земель, њњ
суть пол¤гала в освоЇнн≥ дл¤ подальшоњ культивац≥њ майже 13 млн. га (п≥зн≥ше цю
цифру зб≥льшили до 28Ч30 млн. га незайманих земель азахстану ≥ —иб≥ру). ¬агому
частину матер≥альних та людських ресурс≥в дл¤ виконанн¤ ц≥линних проект≥в
забезпечила ”крањна. ¬же 22 лютого 1954 р. на ц≥лину було в≥дправлено першу групу украњнських
механ≥затор≥в. “≥льки 1954Ч1956 pp. за комсомольськими пут≥вками з республ≥ки на пост≥йну
роботу в ц≥линн≥ райони вињхало 80 тис. ос≥б. —клад трудових
колектив≥в радгосп≥в, що утворилис¤ на ц≥линних земл¤х, майже повн≥стю
формувавс¤ з переселенц≥в з ”крањни. Ћише за 1961 р. колгоспи ≥ радгоспи ц≥линних район≥в азахстану отримали до 90 тис. трактор≥в та ≥нших с≥льськогосподарських машин,
виготовлених на п≥дприЇмствах ”крањни.
≈коном≥чна виправдан≥сть та ефективн≥сть ставки на освоЇнн¤ ц≥линних земель
неоднозначно оц≥нювалас¤ ¤к па р≥вн≥ план≥в,
так ≥ на р≥вн≥ одержаних результат≥в. “ак,
ћолотов на противагу
’рущову вважав за доц≥льн≥ше вкласти кошти в п≥днесенн¤ с≥льського господарства
÷ентральноњ нечорноземноњ смуги –ос≥њ та ”крањни.
Ќеоднозначна оц≥нка насл≥дк≥в освоЇнн¤ ц≥линних земель й ≥сториками. ѕор¤д з
традиц≥йною позитивною оц≥нкою цих процес≥в ≥снуЇ думка, що освоЇнн¤ ц≥лини
зашкодило переходу с≥льського господарства на шл¤х ≥нтенсиф≥кац≥њ.
≤сторик-аграрник ≤. –усинов переконаний, що прир≥ст врожайност≥ зерна по —–—– нав≥ть на 1 ц з га був би р≥внозначним результату освоЇнн¤ ц≥лини.
ƒе¤к≥ ≥сторики вважають, що неп≥дготовлений марш-кидок на ц≥линн≥ земл≥
поглинув ресурси, ¤к≥ могли бути використан≥ дл¤ зм≥цненн¤ с≥льського
господарства у вже освоЇних районах, та призв≥в до зростанн¤ загальних втрат
урожаю зернових до 30Ч40 ≥ б≥льше млн. тонн на р≥к, тобто у 1,5Ч2 рази б≥льше
того, що дали власне ц≥линн≥ земл≥. ÷≥лком очевидно, що
реал≥зац≥¤ ц≥Їњ програми вичерпувала з ”крањни ресурси ≥ суттЇво послаблювала
с≥льське господарство республ≥ки.
ƒругою надпрограмою стало посп≥шне ≥ невиправдане
розширенн¤ площ пос≥в≥в кукурудзи та ≥нших Ђдиво-куль-турї. ”же в червн≥ 1954 р. з трибуни чергового пленуму ÷ ѕ–— ’рущов звернувс¤ до прац≥вник≥в с≥льського господарства
—–—– ≥з закликом про розширенн¤ пос≥в≥в кукурудзи. ¬ кулуарах пленуму
неодноразово повторювали його слова, ¤к≥ не потрапили до оф≥ц≥йноњ допов≥д≥:
Ђ...кукурудзу потр≥бно впроваджувати, не зупин¤ючись перед примусом, под≥бно
тому, ¤к у XVIII стор≥чч≥ у –ос≥њ впроваджували
картоплюї.
” 1953 р. пос≥ви кукурудзи займали в
”крањн≥ майже 2,2 млн. га. «г≥дно з р≥шенн¤м
лютневого (1955) ѕленуму ÷ ѕ” планувалос¤ уже в 1955
р. зас≥¤ти
ц≥Їю культурою понад 5 млн. га. ѕарт≥йне кер≥вництво
республ≥ки в численних промовах п≥дтримувало р≥шенн¤ пленуму. укурудз¤на
кампан≥¤ набирала оберт≥в. Ќа березневому (1958) ѕленум≥ ÷ ѕ” його перший
секретар ћ. ¬. ѕ≥дгорний в≥дзначив: Ђћи прид≥л¤Їмо особливу увагу кукурудз≥, ≥
причини цього ус≥м зрозум≥л≥ї.
” 1961 р. колгоспи та радгоспи
республ≥ки Ђза порадою товариша ’рущоваї вид≥лили 3 млн. га кращих земель п≥д пос≥ви кукурудзи. ќднак одержаний
результат був абсолютно непропорц≥йний затраченим зусилл¤м ≥ ресурсам.
укурудз¤на надпрограма не т≥льки не вир≥шила зернову
проблему (п≥сл¤ неврожаю 1963 р. зерно нав≥ть почали ≥мпортувати з анади та
—≤Ћј), а й знову продемонструвала украњнському сел¤нству, що
командно-адм≥н≥стративна система, ¤к ≥ в стал≥нськ≥ часи, була Їдиним реальним
хаз¤њном на њхн≥й земл≥.
“рет≥м гранд≥озним хрущовським проектом стала надпрограма
у тваринництв≥, њњ суть, за словами ’рущова, пол¤гала в тому, щоб Ђу найближч≥
роки наздогнати —Ўј по виробництву м'¤са, масла ≥ молока на душу населенн¤ї. ÷¤
програма була висунута навесн≥ 1957 p., a вже в с≥чн≥ наступного року
нарада передовик≥в с≥льського господарства ”–—–, намагаючись ≥ти в ногу з
кер≥вництвом, зробила оптим≥стичний висновок: Ђ...Ї вс≥ можливост≥ вже в 1958
р. випередити јмерику щодо виробництва молока ≥ масла на душу населенн¤ї.
ƒл¤ ”крањни ц¤ Ђгонка за
л≥деромї, ¤ка вимотувала сили, енерг≥ю та ресурси, зак≥нчилас¤ тим, що
виробництво продукц≥њ тваринництва в республ≥ц≥ 1964 р. впало до 92% р≥вн¤ 1958 р.
‘актично кожна з розгл¤нутих надпрограм т≥Їю чи ≥ншою м≥рою зазнала краху,
хоча в кожн≥й з них, враховуючи њхнЇ ц≥льове спр¤муванн¤, було немало корисного
та реал≥стичного. Ќезд≥йсненними њх робили, ¤к правило, гранд≥озн≥ масштаби,
волюнтаристськ≥ методи, форсован≥ темпи, тобто вади, ¤к≥ Ї характерними дл¤
функц≥онуванн¤ командно-адм≥н≥стративноњ системи. ”часть ”крањни в зд≥йсненн≥
хрущовських надпрограм зумовила втрату ритм≥чного розвитку економ≥ки
республ≥ки; нерац≥ональне використанн¤ значних матер≥альних та людських
ресурс≥в; суттЇвий п≥дрив потенц≥алу народного господарства; закр≥пленн¤
пр≥оритетност≥ екстенсивних форм господарюванн¤.
ѕочинаючи з 1958 р., у с≥льськогосподарському виробництв≥ почавс¤ спад. якщо в пер≥од в≥д 1950 до 1958 р. обс¤г валовоњ
продукц≥њ с≥льського господарства ”крањни зр≥с на 65%, то з 1958 до 1964 р. Ч лише на 3%. “аке саме становище склалос¤ загалом по крањн≥.
“акий спад був зумовлений низкою причин:
1) певна децентрал≥зац≥¤
командноњ системи не означала н≥ њњ знищенн¤, н≥ њњ усуненн¤ в≥д управл≥нн¤ господарством. ¬она ще збер≥гала своњ основн≥
позиц≥њ, що призводило до посиленн¤ адм≥н≥стративного тиску на колгоспи,
Ђур≥занн¤ї присадибних д≥л¤нок та ≥н.;
2) надпрограми поглинали значну частину
матер≥альних та людських ресурс≥в, консервували екстенсивний характер розвитку с≥льського
господарства;
3) реформи зд≥йснювалис¤
непосл≥довно, суперечливо, хвилепод≥бне, в режим≥ ЂвпередЧстопЧназадї, несучи на соб≥
значний вплив суб'Їктив≥зму;
4) у 1958 р. було прийн¤то р≥шенн¤ про
викуп колгоспами техн≥ки ћ“—, що суттЇво вдарило по колгоспних бюджетах.
«окрема, колгоспи ”крањни змушен≥ були придбати понад 108 тис. трактор≥в, майже 43
тис.
комбайн≥в та ≥ншу техн≥ку на суму 4,2 млрд.
крб.
¬ажливою дл¤ усього народного господарства була реформа управл≥нн¤. —уть њњ
пол¤гала в певн≥й демократизац≥њ управл≥нн¤, розширенн≥ господарчих прав
союзних республ≥к, наближенн≥ управл≥нн¤ до виробництва, скороченн≥
управл≥нського апарату. ” лютому 1957 р. запроваджуЇтьс¤ нова
система управл≥нн¤, що мала орган≥чно поЇднати централ≥зоване планове кер≥вництво
з п≥двищенн¤м самост≥йност≥ республ≥к, крањв, областей.
—трижнем новоњ системи був територ≥альний принци ≥ управл≥нн¤ через ради народного
господарства (раднар-госпи), що створювалис¤ в
економ≥чних адм≥н≥стративних районах. Ќа територ≥њ —–—– було утворено 105 таких район≥в, а в ”–—– Ч 11. ѕ≥д контроль раднаргосп≥в ”крањни було передано
понад 10 тис. промислових п≥дприЇмств, ≥
наприк≥нц≥ 1957 р. њм були п≥двладн≥ 97% завод≥в республ≥ки (1953
р. Ч лише 34%). –еформуванн¤ управл≥нн¤
т≥льки-но почалос¤, а з трибуни липневого (1958)
ѕленуму ÷ ѕ” ѕ≥дгорний, намагаючись знову продемонструвати, що в≥н ≥де
з ’рущовим у ногу, оптим≥стично п≥дводив п≥дсумки: Ђзд≥йснена реорган≥зац≥¤
кер≥вництва промислов≥стю ≥ буд≥вництвом повн≥стю себе виправдалаї.
Ѕезумовно, нова система управл≥нн¤ мала позитивн≥ насл≥дки: спри¤ла
пол≥пшенню розпод≥лу прац≥ та њњ кооперац≥њ в межах економ≥чного рег≥ону;
швидше стала формуватис¤ виробнича ≥ соц≥альна ≥нфраструктура; повн≥ше
використовувалис¤ м≥сцев≥ ресурси та ≥н. р≥м цього, така система спри¤ла
проведенню ”крањною, ¤к ≥ ≥ншими республ≥ками, ч≥тк≥шоњ незалежноњ економ≥чноњ
пол≥тики. ¬одночас нова система мала серйозн≥ вади: неспроможн≥сть забезпечити
Їдн≥сть техн≥чноњ пол≥тики; гальмуванн¤ впровадженн¤ новоњ техн≥ки; фактичне
збереженн¤ централ≥зованого плануванн¤ та ≥н.
—итуац≥ю не вр¤тувало укрупненн¤ 1962
р. раднаргосп≥в ≥ створенн¤ республ≥канських раднаргосп≥в та ¬ищоњ –ади народного господарства —–—–.
÷ентрал≥зм ¤к основний принцип д≥¤льност≥ командно-адм≥н≥стративноњ системи
знову набираЇ сили. ” приватн≥й розмов≥ ѕ. Ўелест, ¤кий став 1963 р. першим секретарем ÷
ѕ”, дор≥кав
Ћ. ЅрежнЇву: Ђ...ви в центр≥ створили неймов≥рно непробивну центропробку.
Ќас у республ≥ц≥ так затиснуто, що ми й дихнути сам≥ не в
сил≥. —каж≥мо, десь треба перекинути греблю через р≥чку Ч запитуй у ћоскви... ƒ≥т¤м потр≥бен п≥онерський палац Ч без ремл¤ ан≥ кроку... ƒоводитьс¤ переобладнати ¤кесь
виробництво Ч знову т≥льки дозв≥л згори. ќсь до
чого ми дожилис¤ї.
Ўелест ѕетро ёхимович (1908Ч1996)
Ч парт≥йний
та державний д≥¤ч. Ќародивс¤ на ’арк≥вщин≥. “рудову д≥¤льн≥сть почав у 1923 р. роб≥тником на зал≥зниц≥. ѕо зак≥нченн≥
ћар≥упольського металург≥йного ≥нституту (1935) працював на заводах ћар≥упол¤ ≥ ’аркова. « 1940 р. Ч секретар ’арк≥вського м≥ськкому
ѕ(6)”. ѕ≥д час н≥мецько-рад¤нськоњ в≥йни працював у
парт≥йних органах „ел¤б≥нська, —аратова. ”1948 Ч1954 pp. Ч директор завод≥в у
Ћен≥нград≥ та иЇв≥. « 1954 р.
Ч на парт≥йн≥й робот≥. ” 1957Ч
1962 pp.Ч перший секретар ињвського обкому, у 1968Ч
1972 pp.Ч перший секретар ÷ омпарт≥њ ”крањни. Ѕув членом ѕол≥тбюро ÷ ѕ–— (1966Ч1972). «а переконанн¤ми Ўелест був
непохитним комун≥стом. ¬одночас в≥н спри¤в самоствердженню украњнськоњ нац≥њ,
домагавс¤ паритету в економ≥чних в≥дносинах республ≥ки в межах союзноњ держави,
врахуванн¤ потреб ”крањни при економ≥чному плануванн≥ в –ад¤нському —оюз≥,
наголошував на необх≥дност≥ нац≥онально-культурного, мовного розвитку
украњнц≥в. ”насл≥док цього був зап≥дозрений вищим кер≥вництвом —–—– у
недостатн≥й ло¤льност≥, усунутий з посади першого секретар¤ ÷ ѕ” ≥ переведений до ћоскви одним ≥з заступник≥в
√олови –ади ћ≥н≥стр≥в —–—– (1972).
¬одночас
було розгорнуто р≥зку критику його книги Ђ”крањна наша –ад¤нськаї за
Ђнедостатн≥й ≥нтернац≥онал≥змї. Ќевдовз≥ Ўелест був виведений ≥з ѕол≥тбюро ≥
в≥дправлений на пенс≥ю.
ѕроцес в≥дновленн¤ централ≥зму дедал≥ зб≥льшуЇ оберти. ѕ≥сл¤ черговоњ
невдач≥ у вересн≥ 1965 р. в≥дновлено
республ≥канськ≥ та загальносоюзн≥ м≥н≥стерства, а у жовтн≥ цього ж року
л≥кв≥довано раднаргоспи.
ѕеребудова ус≥Їњ системи управл≥нн¤ на початку 50-х рок≥в була процесом
об'Їктивно необх≥дним. ќднак н≥ наука, н≥ пол≥тика, н≥ практика ви¤вилис¤ не
п≥дготовленими до зд≥йсненн¤ такоњ перебудови. ÷е протир≥чч¤ м≥ж необх≥дн≥стю
реформуванн¤ ≥ неготовн≥стю до нього сусп≥льства ≥ зумовило суперечливий
характер перебудови системи управл≥нн¤.
ѕереваги новоњ системи управл≥нн¤, в основ≥ ¤коњ лежали рац≥ональн≥сть,
економн≥сть, ефективн≥сть, не змогли перехилити у св≥й б≥к шальку державних
терез≥в. ÷¤ система була приречена ще й тому, що територ≥альний принцип
управл≥нн¤, ¤кий базувавс¤ на децентрал≥зац≥њ, даючи певний економ≥чний ефект,
одразу вступав у серйозне протир≥чч¤ з дом≥нуючим принципом централ≥зму.
’рущовськ≥ реформи не виправдали пов'¤зан≥ з ними спод≥ванн¤, але закладена
в них демократизац≥¤ економ≥чного житт¤ спри¤ла вив≥льненню творчоњ енерг≥њ
народу, що зумовило хоча ≥ короткочасне, але стр≥мке п≥двищенн¤ ефективност≥
рад¤нськоњ економ≥ки в 50-т≥ роки. —творена в цей час база спри¤ла зростанню
добробуту населенн¤ —–—–. “ак, в ”крањн≥ 1951
Ч1958 pp. прибутки середнього роб≥тника зросли на 230%. ” 1957 р. було л≥кв≥довано
практику державних позик, ¤к≥ забирали майже 10% зароб≥тк≥в труд¤щих ≥ були прихованою формою додаткового оподаткуванн¤
населенн¤. ѕро зростанн¤ грошових доход≥в жител≥в ”крањни св≥дчить той факт, що
сума вклад≥в в ощадних касах республ≥ки зросла з 2,7 млрд. крб. 1950 р. до майже 19,7 млрд.
крб. 1960 р.
Ѕуло скорочено робочий день ≥ запроваджено п'¤тиденний робочий тиждень.
—ерйозн≥ зм≥ни в≥дбувалис¤ на сел≥. ѕол≥пшенню становища спри¤ли щом≥с¤чне
авансуванн¤ колгоспник≥в, л≥кв≥дац≥¤ натуроплати, списанн¤ заборгованост≥ з
податку ≥ поставок за попередн≥ роки. —аме в хрущовський пер≥од сел¤ни нарешт≥
одержали паспорти, ¤ких фактично не мали з моменту запровадженн¤ паспортноњ
системи 1932 р.
«начних розм≥р≥в набуло ≥ житлове буд≥вництво. “ак, ¤кщо 1918Ч1940 pp. у республ≥ц≥ було введено
в д≥ю 78,5 тис. м2 загальноњ (корисноњ)
площ≥, то лише 1956Ч 1965 pp. Ч понад 182 тис.
м2. ÷е означало, що одержали чи збудували соб≥ житло
майже 18 млн. ос≥б. ” побут багатьох с≥мей
ув≥йшла нова техн≥ка Ч телев≥зори, магн≥тофони,
пральн≥ машини. ÷е ¤к≥сно зм≥нило у¤вленн¤ населенн¤ про життЇв≥ стандарти.
онтраст з пер≥одом стал≥нського правл≥нн¤ був разючим, хоча життЇвий
р≥вень рад¤нських людей, ¤к ≥ ран≥ше, суттЇво в≥дставав в≥д зах≥дного. ƒо того
ж наприк≥нц≥ 50-х Ч на початку 60-х рок≥в дедал≥
б≥льше про¤вл¤лис¤ негативн≥ насл≥дки непродуманого реформац≥йного експериментуванн¤.
ƒеф≥цит товар≥в, 30-в≥дсот-кове п≥двищенн¤ роздр≥бних ц≥н на м'¤со та масло, замороженн¤
зароб≥тноњ плати, в≥дмова в≥д об≥ц¤ного зниженн¤ прибуткового податку тощо Ч
все св≥дчило про надто низький р≥вень житт¤ населенн¤.
ќтже, у середин≥ 50-х рок≥в гостро стала проблема необх≥дност≥ глибоких
¤к≥сних зм≥н у господарств≥. ѕр≥оритетною ланкою в процес≥ реформуванн¤ було
обрано с≥льське господарство. …ого стр≥мке п≥днесенн¤ було зумовлене посиленн¤м
матер≥альноњ зац≥кавленост≥ колгоспник≥в у сусп≥льному виробництв≥, створенн¤м
умов дл¤ розвитку особистого сел¤нського господарства, пол≥пшенн¤м ¤к≥сного
складу кер≥вник≥в с≥льськогосподарського виробництва. —пад, що розпочавс¤ 1958 p., був зумовлений
посиленн¤м адм≥н≥стративного тиску на колгоспи, непосл≥довн≥стю реформац≥йного
курсу, поглинанн¤м значноњ частини матер≥альних та людських ресурс≥в
хрущовськими Ђнадпрограмнимиї, примусовим викупом колгоспами техн≥ки ћ“— тощо.
“ака ж суперечлива картина склалас¤ ≥ в соц≥альн≥й сфер≥. Ѕезпосередн≥ми насл≥дками
реформуванн¤ сусп≥льства стали пол≥пшенн¤ умов прац≥, зб≥льшенн¤ доход≥в на реальн≥сть, зростанн¤ житлового буд≥вництва, п≥двищенн¤ р≥вн¤ житт¤.
ѕроте наприк≥нц≥ 50-х рок≥в, коли реформац≥йний процес почав давати збоњ ≥
пробуксовувати, в соц≥альн≥й сфер≥ з'¤вл¤ютьс¤ негативн≥ тенденц≥њ та ¤вища Ч
деф≥цит товар≥в, п≥двищенн¤ ц≥н, замороженн¤ зарплати тощо.
16.3.
ƒуховне
житт¤ в ”крањн≥ основн≥ тенденц≥њ та характерн≥ риси
ƒинам≥ка оновленн¤ сусп≥льного житт¤ визначалас¤ боротьбою демократичноњ та
консервативноњ тенденц≥й, м≥нливим сп≥вв≥дношенн¤м реформаторських та
консервативних сил. ≤сторики вказують на хвилепод≥бний, непосл≥довний характер
цього процесу. ¬ид≥л¤ють дек≥лька хвиль, що дос¤гали свого п≥ку в 1953, 1956, 1958, 1961 роках. —уперечливий характер
оновленн¤ особливо ч≥тко простежуЇтьс¤ у сфер≥ культури, науки та л≥тератури.
ƒуховне житт¤ в ”крањн≥ в пер≥од хрущовськоњ Ђв≥длигиї визначали складн≥ й
неоднозначн≥ процеси.
1. јктивн≥, але значною
м≥рою невдал≥ спроби реформуванн¤ в галуз≥ осв≥ти. ѕроголошений ’рущовим у
кв≥тн≥ 1958 р. на XIII з'њзд≥ ¬Ћ —ћ курс на
перебудову народноњ осв≥ти був покликаний вир≥шити одне головне завданн¤ Ч
подолати в≥д≥рван≥сть в≥д житт¤ шк≥л та вуз≥в. ÷е було вже четверте за роки
рад¤нськоњ влади велике реформуванн¤ народноњ осв≥ти, але водночас, ¤к зазначаЇ
≥тал≥йський ≥сторик ƒ. Ѕоффа, Ђперша спроба у св≥т≥
вир≥шити проблеми, породжен≥ масовою осв≥тою у вс≥х розвинутих крањнахї. ƒл¤
реал≥зац≥њ осв≥тньоњ реформи були залучен≥ значн≥ кошти та ресурси. ” 1960 р. ƒержавний бюджет ”–—– вид≥лив на загальноосв≥тн≥ школи
6 млрд. крб. (1950 р. Ч лише 3,7 млн. крб.). «а цей час у 2
рази
зб≥льшилас¤ к≥льк≥сть денних середн≥х шк≥л.
¬ основ≥ реформи лежав принцип поЇднанн¤ загальноосв≥тнього ≥
пол≥техн≥чного навчанн¤. ѕроте нав≥ть на р≥вн≥ проекту ц¤ перебудова мала
серйозн≥ недол≥ки. ¬≥домий педагог-новатор
¬. —ухомлинський у своЇму лист≥ па адресу ’рущова (13 червн¤ 1958 р.) справедливо вкапував
на недооц≥нку гуман≥тарного аспекту осв≥ти, на реальн≥сть загрози зниженн¤ загального
р≥вн¤ середньоњ осв≥ти та ≥н. ўе б≥льш≥ недол≥ки
ви¤вилис¤ при практичному зд≥йсненн≥ реформуванн¤. ћатер≥ально-техн≥чна база
шк≥л, вчительськ≥ кадри були неспроможн≥ реал≥зувати нов≥ завданн¤ профес≥йноњ
п≥дготовки учн≥в. Ќе виправдовувалис¤ над≥њ на високий профес≥онал≥зм
спец≥ал≥ст≥в, п≥дготовлених на веч≥рн≥х та заочних в≥дд≥ленн¤х вуз≥в, а саме ц≥
форми навчанн¤ в процес≥ реформи вважалис¤ пр≥оритетними. якщо в≥д 1950/51 навчального року до 1960/61
навчального
року к≥льк≥сть студент≥в у ц≥лому зросла б≥льш н≥ж у два рази, то на заочних
в≥дд≥ленн¤х Ч у 3,5 раза, а на веч≥рн≥х Ч б≥льш, н≥ж в 11 раз≥в. ” 1960 р. на денних в≥дд≥ленн¤х
вуз≥в навчалос¤ майже 199 тис. студент≥в, на
заочних Ч 174 тис., а на веч≥рн≥х Ч 44 тис. —уттЇве зниженн¤ р≥вн¤ студент≥в було зумовлене
необх≥дн≥стю дл¤ кожного аб≥тур≥Їнта при вступ≥ на денне в≥дд≥ленн¤ мати
обов'¤зковий двор≥чний стаж роботи на виробництв≥. як≥сть п≥дготовки
випускник≥в вуз≥в та середн≥х спец≥альних заклад≥в значно в≥дставала в≥д
к≥льк≥сного њх зростанн¤.
’оча нова система осв≥ти була досить своЇчасною ≥ в задум≥ м≥стила к≥лька
принципово правильних ор≥Їнтир≥в, через низку причин вона не т≥льки не змогла
п≥дн¤ти осв≥ту в крањн≥ на вищий щабель, але нав≥ть пог≥ршила осв≥т¤нськ≥
¤к≥сн≥ показники.
2. –усиф≥кац≥¤. Ќовий
шк≥льний закон, опубл≥кований дл¤ обговоренн¤ наприк≥нц≥ 1958 р. ≥ прийн¤тий ¬ерховною –адою ”–—– у кв≥тн≥ 1959 p., надавав право батькам
вибирати своњм д≥т¤м мову навчанн¤. ÷ей закон в умовах абсолютного дом≥нуванн¤
у сфер≥ нац≥ональних в≥дносин концепц≥њ зближенн¤ ≥ злитт¤ нац≥й ставав
своЇр≥дним ≥нструментом нац≥онального н≥велюванн¤ ≥ русиф≥кац≥њ украњнського
шк≥льництва, тому проти нього р≥шуче виступили представники творчоњ
≥нтел≥генц≥њ. 22 грудн¤ 1958 р. у Ђѕравд≥ї було опубл≥ковано лист ћ. –ильського
≥ ћ. Ѕажана, в ¤кому зазначалос¤: Ђ...Їдино правильним розв'¤занн¤м питанн¤ про
вивченн¤ мов у середн≥й школ≥ Ї р≥шенн¤ (¤кщо говорити, зокрема, про школи
”крањнськоњ –—–) про обов'¤зкове ≥ р≥вноправне вивченн¤ ≥ украњнськоњ, ≥
рос≥йськоњ мов у вс≥х школах ”–—–ї.
ѕроте було обрано ≥нший шл¤х. “ому в 60-х роках в обласних центрах ≥ в
иЇв≥ украњнськ≥ школи становили 28%, рос≥йськ≥ Ч 72%, в ≥нших м≥стах в≥дпов≥дно Ч 16% ≥ 84%.
3. ѕевне розширенн¤ меж
творчоњ культурноњ та науковоњ д≥¤льност≥. ÷ьому процесов≥ спри¤ли пом'¤кшенн¤
цензури, реаб≥л≥тац≥¤ в≥домих д≥¤ч≥в культури: письменник≥в ¬. јнтоненка-ƒавидовича, ћ. √одованц¤. ќ. ов≥ньки, 3. “улуб; композитор≥в Ѕ. Ћ¤тошинського, ћ. олесси, ћ. ¬ерик≥вського та
≥нших; в≥дм≥на низки парт≥йних постанов 40-х рок≥в.
“ворчу активн≥сть украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ стимулю-≤шла
по¤ва сусп≥льно-пол≥тичних, наукових та л≥тературних журнал≥в: Ђѕрапорї,
Ђ”крањнський ≥сторичний журналї, Ђ–ад¤нське л≥тературознавствої, Ђ¬сесв≥тї,
Ђ«нанн¤ та прац¤ї та ≥н. –озширенню культурноњ та науковоњ д≥¤льност≥ спри¤ло
посиленн¤ контакт≥в украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ ≥з заруб≥жними культурними та
науковими центрами. „имало вчених та д≥¤ч≥в культури з ”крањни брали участь у
м≥жнародних з'њздах та конференц≥¤х. ” 1958 р. в ”крањн≥ побувала 61 заруб≥жна
делегац≥¤ по л≥н≥њ ”крањнського товариства культурного зв'¤зку ≥з заруб≥жними
крањнами; 326 заруб≥жних вчених ≥ спец≥ал≥ст≥в в≥дв≥дали јкадем≥ю наук ”–—–,
257 ос≥б Ч ”крањнську с≥льськогосподарську академ≥ю.
4. ѕробудженн¤ громадськоњ
активност≥ й нац≥ональне, в≥дродженн¤. Ќа початку 60-х рок≥в у иЇв≥ своЇр≥дним
осередком духовного житт¤ став клуб творчоњ молод≥ Ђ—упутникї, ¤кий було
засновано 1959 р. студентами театрального
≥нституту та консерватор≥њ, л≥тераторами та художниками. ѕрезидентом клубу став
Ћ. “анюк, активними його членами Ч ≤. ƒрач, ћ. ¬≥нграновський, ≤. —в≥тличний, ™. —верстюк,
ј. √орська та ≥н. „лени клубу орган≥зовували творч≥ вечори, самвидав.
Ў≥стдес¤тники формувалис¤ не лише в иЇв≥, а й у Ћьвов≥, ’арков≥, на ƒонеччин≥.
«окрема, п≥д впливом кињвського клубу було створено клуб творчоњ молод≥
Ђѕрол≥сокї у Ћьвов≥, президентом ¤кого став ћ. ос≥в. ” ’арков≥ молода,
демократично настроЇна ≥нтел≥генц≥¤ гуртувалас¤ навколо рос≥йського поета Ѕ. „ичибаб≥на-ѕолух≥на. ≤ хоча ц≥ невеличк≥ об'Їднанн¤
спочатку були лише ледь пом≥тними остр≥вками у вир≥ сусп≥льного житт¤, згодом
њхн¤ д≥¤льн≥сть стала важливим чинником пробудженн¤ громадськоњ активност≥,
своЇр≥дним симптомом новоњ спроби нац≥онального в≥дродженн¤. Ќа початку 1963 р. було проведено конференц≥ю з питань культури
украњнськоњ мови, њњ учасники порушили клопотанн¤ перед ÷ ѕ” та ур¤дом республ≥ки про поширенн¤ украњнськоњ мови у
вс≥х сферах державного ≥ громадського житт¤, про подоланн¤ мовного н≥г≥л≥зму.
5. ¬их≥д на л≥тературний та
сусп≥льний обр≥њ пле¤ди творчоњ молод≥. ÷е було нове покол≥нн¤ украњнських
письменник≥в, художник≥в Ч ¬. —имоненко, ћ.
¬≥нграновський, Ћ. остенко, Ѕ. ќл≥йник, ≤. ƒрач, ¬. оротич, ≤. —в≥тличний, ≤.
ƒзюба, ѕ. «аливаха, ј. √орська та ≥н. ѕочинаючи з
в≥дкиданн¤ стереотип≥в та пошуку нових форм самовиразу в мистецтв≥, вони
поступово усв≥домили необх≥дн≥сть докор≥нного оновленн¤ на засадах
загальнолюдських ц≥нностей всього сусп≥льного житт¤.
¬бачаючи в пошуках творчоњ молод≥ зародки опозиц≥йност≥, в≥дступ в≥д
оф≥ц≥йних настанов, консерватори перейшли у наступ. ÷ьому спри¤ла ≥ ситуац≥¤ в
крањн≥, ¤ка нагальне вимагала в≥двол≥канн¤ громадськоњ уваги в≥д економ≥чних
негаразд≥в початку 60-х рок≥в. ” тон≥, заданому ’рущовим п≥д час в≥домих зустр≥чей
у 1962 та 1963 роках з д≥¤чами л≥тератури та мистецтва, в ”крањн≥ п≥дн≥маЇтьс¤
хвил¤ гон≥нь проти ≥накодумц≥в, зд≥йснюЇтьс¤ моральний ≥ пол≥тичний тиск.
6. јдм≥н≥стративне
утвердженн¤ атењзму п≥д час антирел≥г≥йноњ кампан≥њ 50Ч60-х рок≥в. ” 1954 р.
÷ ѕ–— приймаЇ
постанову Ђѕро проведенн¤ науково-атењстичноњ пропагандиї, у ¤к≥й парт≥йн≥
органи зобов'¤залис¤ вести атењстичну роботу, не ображаючи почутт≥в в≥руючих та церковник≥в, а також адм≥н≥стративно не
втручатись у д≥¤льн≥сть церкви. ѕроте наприк≥нц≥ 50-х рок≥в ц≥ слова залишилис¤
лише на папер≥. ” цей час адм≥н≥струванн¤ йшло далеко попереду атењстичноњ
пропаганди, а часто-густо ≥ просто п≥дм≥н¤ло њњ. Ќадзвичайно форсованими
темпами йшов п≥дрив матер≥альноњ бази рел≥г≥њ. ” 1958 р. в ”крањн≥ церква втратила 64 культов≥ споруди: церкви,
молитовн≥ будинки тощо. ” 1959 р. було вилучено 262, у 1960 Ч 747, у 1961 Ч 997, у 1962 Ч
1144 культов≥
споруди. јнтирел≥г≥йна кампан≥¤ не т≥льки поглиблювалас¤, а й дедал≥ б≥льше
поширювалас¤. «а неповними даними, в ”крањн≥ т≥льки в 1962 р. було зн¤то з
реЇстрац≥њ 1263 рел≥г≥йн≥ об'Їднанн¤ р≥зних напр¤м≥в.
ќтже, духовне житт¤ в пер≥од Ђхрущовськоњ в≥длигиї характеризуЇтьс¤
взаЇмод≥Їю р≥зних тенденц≥й, непосл≥довн≥стю, половинчаст≥стю ≥ суперечлив≥стю
реформ: демократичн≥ прориви в окремих сферах культури фактично блокувалис¤
збереженн¤м позиц≥й стал≥н≥зму на ≥нших. « одного боку, це невдал≥ спроби
реформуванн¤ осв≥ти, русиф≥кац≥¤, адм≥н≥стративне утвердженн¤ атењзму, а з
≥ншого Ч певне ослабленн¤ тиску системи на культуру, розширенн¤ меж дл¤ творчоњ
та науковоњ самореал≥зац≥њ, по¤ва перших паростк≥в громадського пробудженн¤ ≥
нац≥онального в≥дродженн¤; вих≥д на л≥тературн≥ та сусп≥льн≥ обр≥њ творчоњ
молод≥.